Gele koorts landen

Gele koorts is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door het gele koortsvirus. De gelekoortsmug kan het virus dragen in zijn speeksel en mensen met het virus besmetten wanneer het steekt.

Gele koorts kan niet van mens op mens worden overgedragen. De ziekte komt voor in delen van Afrika en Zuid-Amerika. In deze landen is een vaccinatie tegen gele koorts aanbevolen en soms verplicht. In veel andere landen waar de ziekte niet voorkomt is een vaccinatie bovendien verplicht wanneer je reist vanuit een land waar gele koorts wel heerst.

Hoewel de vaccinatie tegen gele koorts levenslange bescherming biedt, is er nog geen medicijn ontwikkeld dat genezing mogelijk maakt.

Gele koorts landen

Een besmetting met gele koorts verloopt altijd via de gelekoortsmug. Andere muggensoorten kunnen soms wel andere tropische ziektes overdragen, maar nooit gele koorts.

De mug komt voor in vrijwel alle tropische gebieden van de wereld, maar alleen in delen van Zuid-Amerika en Afrika kan ook het gele koortsvirus gedragen worden. Wel kan de mug in de meeste gebieden ook dengue (knokkelkoorts) en chikungunya dragen.

De verspreiding van de mug is de reden dat ook in veel landen waar geen gele koorts voorkomt men erg voorzichtig is en vaak een vaccinatie verplicht stelt wanneer iemand vanuit een gele koorts-land reist.

Overzicht gele koorts landen

• Togo
  • Tsjaad*
  • Zambia*

In de gele koorts landen met een sterretje komt de ziekte slechts in delen van het land voor.

• Argentinië*
  • Bolivia*
  • Brazilië*
  • Colombia*
  • Ecuador*
  • Frans Guyana
  • Guyana
  • Panama*
  • Paraguay
  • Peru*
  • Suriname
  • Trinidad en Tobago*
  • Venezuela*

Symptomen gele koorts

Bij een besmetting krijgt slechts 1 op de 5 mensen last van symptomen. De ernst van deze symptomen loopt zeer sterk uiteen. Sommige mensen krijgen te maken met lichte griepachtige verschijnselen, terwijl zeer hoge koorts en bloedingen ook voorkomen.

Van patiënten met gele koorts sterft ongeveer 10% aan de ziekte. Hoewel dit voornamelijk in Afrika gebeurt door een gebrek aan vaccinaties, sterven zo nu en dan ook toeristen aan de ziekte.

Er bestaat geen medicijn dat genezing van gele koorts mogelijk maakt. Het lichaam moet de ziekte zelf opruimen en behandeling is gericht op het verlichten van symptomen.