Update: Geopend en extra hygiënische maatregelen. Klik voor meer info

Inentingen Zuid-Afrika

Vaccinaties en inentingen Zuid-Afrika

Ga je binnenkort op vakantie naar Zuid-Afrika? Of moet je voor zaken in het land zijn? Wat het doel van je reis ook is, als je naar Zuid-Afrika gaat is het belangrijk om je te laten vaccineren met de juiste reizigersvaccinaties.

Bij Stadskliniek haal je snel en eenvoudig jouw vaccinaties voor Zuid-Afrika.

De voordelen van Stadskliniek:

Zuid-Afrika: welke inentingen zijn verplicht?

Ben je gedurende de zeven dagen voorafgaand aan je aankomst in Zuid-Afrika in een land geweest waar gele koorts heerst, dan moet je hiertegen zijn ingeënt. Dit geldt ook wanneer je een overstap van meer dan 12 uur hebt gemaakt in een land waar gele koorts heerst.

Bekijk de lijst van gele koorts-landen voor een overzicht van alle landen waar de ziekte voorkomt.

Zuid-Afrika: welke vaccinaties worden aanbevolen?

De volgende vaccinaties worden aanbevolen wanneer je op reis gaat naar Zuid-Afrika: DTP (difterie, tetanus, polio) en hepatitis A. In principe wordt de hepatitis A-inenting alleen aanbevolen wanneer je onder primitieve omstandigheden gaat reizen door het land.

Heb je nooit de BMR-vaccinatie ontvangen en bovendien nooit mazelen gehad, dan kan ook de BMR-vaccinatie worden aanbevolen.

Zuid-Afrika: welke vaccinaties worden aanbevolen bij langer verblijf?

Verblijf je langer dan drie maanden in Zuid-Afrika, dan worden ook de volgende vaccinaties aanbevolen: hepatitis B, rabiës en soms tuberculose.

Soms worden deze inentingen ook bij een korter verblijf in Zuid-Afrika aangeraden. Tijdens een gesprek kan met de experts van Stadskliniek bekeken worden welke vaccinaties worden aanbevolen voor jouw reis naar Zuid-Afrika.

Over de inentingen voor Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika heersen verschillende klimaten, die ook invloed hebben op de ziektes die er voorkomen. Bovendien is de gezondheidszorg en standaard voor hygiëne in het land over het algemeen minder ver ontwikkeld. Tegen een aantal ziektes die voorkomen in het land kun je eenvoudig gevaccineerd worden.

Gele koorts is een ernstige infectieziekte die bloedingen, geelzucht en koorts veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen door een specifieke muggensoort, die voorkomt in Afrika en delen van Zuid-Amerika. De ziekte is niet van mens op mens overdraagbaar. Hoewel gele koorts niet voorkomt in Zuid-Afrika, wil men het risico op introductie minimaliseren en is een vaccinatie dus soms vereist. Haal de inenting tenminste tien dagen voor vertrek.

DTP staat voor difterie, tetanus en polio. Deze drie ziektes komen nauwelijks voor in Nederland dankzij preventieve vaccinaties, maar kan in het buitenland wel worden opgelopen, waaronder in Zuid-Afrika.

De inenting tegen hepatitis A wordt aanbevolen voor een bezoek aan Zuid-Afrika. Haal de inenting tegen hepatitis A bij voorkeur twee weken voor vertrek tot de dag voor vertrek. Herhaalvaccinaties zorgen voor langere bescherming.

BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Sinds 1976 worden kinderen bij een leeftijd van 14 maanden en 9 jaar gevaccineerd tegen deze ziektes. Ben je voor 1976 geboren, dan wordt een BMR-vaccinatie aanbevolen voor een bezoek aan Zuid-Afrika. Met name mensen die geboren zijn in de jaren 1965-1975 wordt aangeraden dit te doen, omdat zij minder in aanraking zijn gekomen met de ziektes dan mensen die hiervoor zijn geboren en de kans op resistentie dus lager is.

Hoewel het risico op besmetting kleiner is voor hepatitis B dan het gerelateerde hepatitis A, wordt de vaccinatie bij een lang verblijf in Zuid-Afrika en sommige bijzondere situaties aanbevolen. Haal de eerste twee vaccinaties bij voorkeur vier tot zes weken voor vertrek. Voor de volledige serie (langdurige bescherming) moet zeven maanden gestart worden met vaccineren.

Tuberculose (TBC) is een infectieziekte veroorzaakt door een bacterie, die zich meestal in de longen nestelt. TBC komt niet of nauwelijks voor in Nederland, maar nog wel in Zuid-Afrika. Afhankelijk van de verblijfsduur, verblijfplaats en aard van het bezoek aan Zuid-Afrika, kan een TBC-vaccinatie (ook wel BCG-vaccinatie genoemd) aanbevolen zijn. Bespreek dit met een expert van Stadskliniek. Haal de tuberculose-inenting bij voorkeur zes weken voor vertrek.

Rabiës, ook wel bekend als hondsdolheid, is een ernstige ziekte die overgedragen kan worden bij een beet, lik of krab van een dier dat de ziekte draagt. Onder meer honden, apen en vleermuizen kunnen het rabiësvirus dragen. Omdat er in Zuid-Afrika straathonden lopen die rabiës kunnen dragen, kan een vaccinaties verstandig zijn.

Andere belangrijke aandachtspunten voor Zuid-Afrika

De mate van gehanteerde hygiëne kan sterk verschillen afhankelijk van het gebied in Zuid-Afrika waar je verblijft. Net als in veel andere landen, loop je in het land een risico op reizigersdiarree. Dit wordt meestal veroorzaakt door het nuttigen van verontreinigd voedsel.

Loperamide (diarreeremmer) en ORS (hydratatie) zijn twee medicijnen die de klachten van diarree kunnen verminderen. Deze medicijnen zijn verkrijgbaar bij iedere drogist.

Houd er rekening mee dat diarree helpt om de ziektemaker te verwijderen uit het lichaam. Wanneer er geen praktische of medische noodzaak is, wordt aangeraden om geen loperamide te nemen bij reizigersdiarree. Zo kan het herstel het snelst verlopen.

In Zuid-Afrika komt schistosomiasis voor, een ziekte veroorzaakt door de larven van een worm die in stilstaand zoet water leeft. Door te zwemmen in dergelijk water kunnen de larven in je lichaam terecht komen. De ziekte kenmerkt zich onder meer door koorts, algehele malaise, jeukende uitslag, rugpijn en soms verlammingsverschijnselen. Hoewel er geen vaccin bestaat, is behandeling wel mogelijk.

In sommige gebieden van Zuid-Afrika komt malaria voor. In deze gebieden wordt over het algemeen aanbevolen om malariapillen te slikken ter bescherming. Voorkom muggenbeten door bedekkende kleding te dragen en insectenwerende middelen te gebruiken die DEET bevatten. Slaap altijd onder een klamboe: de muggen steken vooral ‘s avonds.

Muggen in Zuid-Afrika kunnen ook dengue en soms andere ziektes met zich meedragen. Dengue (knokkelkoorts) is herkenbaar een plotselinge koorts, spierpijn en huiduitslag. Neem bij twijfel altijd contact op met een arts.

In Zuid-Afrika komen soa’s, waaronder HIV, vaker voor dan in Nederland. Voorkom besmetting door altijd een condoom te gebruiken.

Het verschilt per gebied of leidingwater in Zuid-Afrika veilig is om te drinken. In stedelijke gebieden is dit over het algemeen het geval, in landelijke gebieden is het doorgaans verstandiger om water in flessen te kopen. Douchen en tandenpoetsen (niet doorslikken) kan altijd.

Raadpleeg bij twijfel een lokale instantie en drink bij uitblijven van een helder antwoord alleen water uit flessen om ziekte te voorkomen.