Inentingen Suriname

Vaccinaties en inentingen Suriname

Ga je voor een vakantie, reis of stage naar Suriname, dan is het verstandig om je vooraf goed voor te bereiden met de juiste vaccinaties. Zo kunnen gezondheidsrisico’s beperkt worden en kun je met een veilig gevoel in het vliegtuig naar Suriname stappen.

Je kunt de benodigde reisvaccinaties voor Suriname halen bij Stadskliniek.

Suriname: welke inentingen zijn verplicht?

Voor een bezoek aan Suriname zijn er geen verplichte vaccinaties. Een uitzondering is een de gele koorts-vaccinatie wanneer je in de zeven dagen voorafgaand aan je bezoek in een land bent geweest waar de ziekte heerst. Dit geldt ook voor een overstap die langer dan 12 uur duurt. Gele koorts komt voor in een aantal landen in Zuid-Amerika en Afrika. Bekijk de lijst met gele koorts-landen voor een compleet overzicht.

Suriname: welke vaccinaties worden aanbevolen?

Voor een verblijf in Suriname worden de volgende inentingen aanbevolen: DTP, hepatitis A en gele koorts. Let op: een vaccinatie tegen gele koorts wordt dus ook aanbevolen als je niet in een land met gele koorts bent geweest. Dit heeft te maken met het feit dat gele koorts wel voorkomt in buurlanden van Suriname.

Suriname: welke vaccinaties worden aanbevolen bij langer verblijf?

Verblijf je langer dan drie maanden in Suriname, dan worden de volgende vaccinaties aanbevolen: hepatitis B en soms rabiës. Rabiës wordt in principe alleen aanbevolen wanneer je intensief in contact komt met wilde dieren. De ziekte is zeldzaam onder dieren in bewoonde gebieden in Suriname.

Soms worden de genoemde inentingen ook aanbevolen bij een korter verblijf. Bespreek met een expert van Stadskliniek je reis voor een advies op maat.

Over de inentingen voor Suriname

In Suriname heerst een tropisch regenwoudklimaat. Bovendien is de hygiëne in het land over het algemeen minder goed dan in Nederland. Hierdoor komen er ziektes voor in het land die we in Nederland niet of nauwelijks kennen. Sommige ziektes kunnen met een vaccin voorkomen worden.

Gele koorts is een ernstige infectieziekte die bloedingen, geelzucht en koorts veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen door een specifieke muggensoort, die voorkomt in Afrika en delen van Zuid-Amerika. De ziekte is niet van mens op mens overdraagbaar. In Suriname en omringende landen komt gele koorts voor. Haal de inenting tenminste tien dagen voor vertrek.

DTP staat voor difterie, tetanus en polio. Deze drie ziektes komen nauwelijks voor in Nederland dankzij preventieve vaccinaties, maar kan in het buitenland wel worden opgelopen, waaronder in Suriname.

De inenting tegen hepatitis A wordt aanbevolen voor een bezoek aan Suriname. Haal de inenting tegen hepatitis A bij voorkeur twee weken voor vertrek tot de dag voor vertrek. Herhaalvaccinaties zorgen voor langere bescherming.

BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Sinds 1976 worden kinderen bij een leeftijd van 18 maanden en 9 jaar gevaccineerd tegen deze ziektes. Ben je voor 1976 geboren, dan wordt een BMR-vaccinatie aanbevolen voor een bezoek aan Suriname. Met name mensen die geboren zijn in de jaren 1965-1975 wordt aangeraden dit te doen, omdat zij minder in aanraking zijn gekomen met de ziektes dan mensen die hiervoor zijn geboren en de kans op resistentie dus lager is.

Buiktyfus

Buiktyfus is een infectieziekte van een Salmonella-bacterie. De besmetting verloopt meestal via het innemen van besmet voedsel of water. Via menselijke ontlasting wordt de bacterie verspreidt. Vanwege de mindere staat van hygiëne in grote delen van Suriname, is het risico op buiktyfus reëel. Haal de inenting bij voorkeur in de laatste twee weken voor vertrek.

Hoewel het risico op besmetting kleiner is voor hepatitis B dan het gerelateerde hepatitis A, wordt de vaccinatie bij een lang verblijf in Suriname en sommige bijzondere situaties aanbevolen. Haal de eerste twee vaccinaties bij voorkeur vier tot zes weken voor vertrek. Voor de volledige serie (langdurige bescherming) moet zeven maanden gestart worden met vaccineren.

Andere belangrijke aandachtspunten voor Suriname

Net als in veel andere landen, is ook in Suriname het risico op reizigersdiarree aanwezig. Reizigers lopen dit in de meeste gevallen op door verontreinigd eten of drinken te nuttigen. Wees er zeker van dat vlees en vis goed doorbakken is voor het nuttigen en vermijd voedsel dat lang buiten in de zon heeft gelegen.

Bij reizigersdiarree kan loperamide en ORS genomen worden. Loperamide is een diarreeremmer, maar wordt alleen aanbevolen wanneer er praktische of medische redenen zijn de diarree tegen te gaan. Diarree is een mechanisme om de ziektemaker uit het lichaam te verwijderen. Loperamide kan het ziekteproces verlengen door diarree te remmen.

ORS is een medicijn om uitdroging tegen te gaan.

In het zuiden van Suriname komt malaria voor, dat door muggen wordt overgedragen. In delen van dit gebied wordt aangeraden om malariatabletten te slikken tijdens een verblijf.

Muggen kunnen in Suriname bovendien het denguevirus overbrengen, wat dengue (knokkelkoorts) veroorzaakt. Dengue is te herkennen aan plotselinge hoge koorts, spierpijn en huiduitslag.

Sommige muggen in Suriname dragen bovendien kleine wormpjes met zich mee die filariasis veroorzaken. Hierbij nestelen de wormpjes zich in de lymfevaten, waar ze verstoppingen kunnen veroorzaken. Dit kan leiden tot ontstekingen. Het risico op besmetting is relatief klein, maar aanwezig.

Voorkom muggenbeten door de huid zoveel mogelijk te bedekken, anti-muggenspray met DEET te gebruiken en onder een klamboe te slapen. Vermoed je malaria of dengue, neem dan geen risico en raadpleeg een arts.

In Suriname komt ook een larve voor die schistosomiasis, een ziekte die bij uitblijven van behandeling ernstige gezondheidsklachten kan veroorzaken. De larve leeft in stilstaand zoet water. Vermijd zwemmen in plassen en meertjes.

Leidingwater in Suriname is in principe veilig om te drinken, met name in Paramaribo. Niet overal is de kwaliteit van het leidingwater echter zoals in Nederland. Wil je geen risico nemen, dan is drinkwater uit flessen verstandiger. Let in buitengebieden goed op waar het leidingwater vandaan komt. Gaat het om opgevangen regenwater, drink dit dan liever niet op.