Inentingen Kenia

Vaccinaties en inentingen Kenia

Ga je binnenkort op reis naar Kenia voor een vakantie? Of moet je voor je werk naar naar Nairobi? Zorg ervoor dat je de juiste vaccinaties hebt ontvangen voorafgaand aan de reis naar Kenia. Met de juiste inentingen kun je met een veilig gevoel in het vliegtuig stappen.

Je kunt de benodigde reisvaccinaties voor Kenia halen bij Stadskliniek.

De voordelen van Stadskliniek:

Kenia: welke inentingen zijn verplicht?

Ben je voorafgaand aan je bezoek aan Kenia in een land geweest waar gele koorts voorkomt, dan is een inenting tegen deze ziekte verplicht. Ook wanneer je enkel overstap in een gele koorts-land is een inenting verplicht. Onder meer in buurland Ethiopië komt gele koorts voor. Bekijk de lijst van gele koorts-landen voor een compleet overzicht.

Kenia: welke vaccinaties worden aanbevolen?

Hoewel de meeste vaccinaties niet verplicht zijn voor een bezoek aan Kenia, worden de volgende inentingen wel sterk aanbevolen: DTP, hepatitis A en BMR. Kom je niet uit een land waar gele koorts heerst, dan wordt een gele koorts-vaccinaties alsnog aanbevolen, omdat de ziekte voorkomt in Kenia.

De BMR vaccinatie hoef je in principe alleen te halen als je deze niet eerder in je leven hebt gehad, wat in de meeste gevallen wel zo is.

Kenia: welke vaccinaties worden aanbevolen bij langer verblijf?

Verblijf je langer dan drie maanden in Kenia, dan worden ook de volgende vaccinaties aanbevolen: hepatitis B, rabiës en soms tuberculose.

Verblijf je langer dan zes weken in het noordwesten van Kenia en kom je hierbij ook regelmatig in contact met de lokale bevolking, dan wordt ook een meningitis-vaccinatie aanbevolen. Bespreek met een expert van Stadskliniek welke inentingen relevant zijn voor jouw bezoek aan Kenia.

Over de inentingen voor Kenia

De combinatie van een tropisch klimaat, gebrekkige hygiëne en matige gezondheidszorg in Kenia zorgt ervoor dat sommige ziektes voorkomen in Kenia die we in Nederland niet of nauwelijks kennen. Tegen een aantal ziektes kun je ingeënt worden.

Gele koorts is een ernstige infectieziekte die bloedingen, geelzucht en koorts veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen door een specifieke muggensoort, die voorkomt in Afrika en delen van Zuid-Amerika. De ziekte is niet van mens op mens overdraagbaar. Gele koorts komt voor in Kenia en omringende landen. Haal de inenting tenminste tien dagen voor vertrek.

DTP staat voor difterie, tetanus en polio. Deze drie ziektes komen nauwelijks voor in Nederland dankzij preventieve vaccinaties, maar kan in het buitenland wel worden opgelopen, waaronder in Kenia.

De inenting tegen hepatitis A wordt aanbevolen voor een bezoek aan Kenia. Haal de inenting tegen hepatitis A bij voorkeur twee weken voor vertrek tot de dag voor vertrek. Herhaalvaccinaties zorgen voor langere bescherming.

BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Sinds 1976 worden kinderen bij een leeftijd van 18 maanden en 9 jaar gevaccineerd tegen deze ziektes. Ben je voor 1976 geboren, dan wordt een BMR vaccinatie aanbevolen voor een bezoek aan Kenia. Met name mensen die geboren zijn in de jaren 1965-1975 wordt aangeraden dit te doen, omdat zij minder in aanraking zijn gekomen met de ziektes dan mensen die hiervoor zijn geboren en de kans op resistentie dus lager is.

Hoewel het risico op besmetting kleiner is voor hepatitis B dan het gerelateerde hepatitis A, wordt de vaccinatie bij een lang verblijf in Kenia en sommige bijzondere situaties aanbevolen. Haal de eerste twee vaccinaties bij voorkeur vier tot zes weken voor vertrek. Voor de volledige serie (langdurige bescherming) moet zeven maanden gestart worden met vaccineren.

Tuberculose (TBC) is een infectieziekte veroorzaakt door een bacterie, die zich meestal in de longen nestelt. TBC komt niet of nauwelijks voor in Nederland, maar nog wel in Kenia. Afhankelijk van de verblijfsduur, verblijfplaats en aard van het bezoek aan Kenia, kan een TBC-vaccinatie (ook wel BCG-vaccinatie genoemd) aanbevolen zijn. Bespreek dit met een expert van Stadskliniek. Haal de tuberculose-inenting bij voorkeur zes weken voor vertrek.

Rabiës, ook wel bekend als hondsdolheid, is een ernstige ziekte die overgedragen kan worden bij een beet, lik of krab van een dier dat de ziekte draagt. Onder meer honden, apen en vleermuizen kunnen het rabiësvirus dragen. Omdat er in Kenia straathonden lopen die rabiës kunnen dragen, kan een vaccinaties verstandig zijn.

Meningitis

Meningitis is hersenvliesontsteking en kan veroorzaakt worden door verschillende bacteriën en virussen. Tegen de bacteriën kan je ingeënt worden. Sinds 2002 worden alle kinderen in Nederland tegen één type bacterie (meningokokken C) die de aandoening kan veroorzaken. Met name in het noordwesten van Kenia komen echter ook andere varianten van deze bacterie voor, waardoor een vaccinatie aanbevolen kan zijn. Haal de meningitis vaccinatie bij voorkeur tien dagen voor vertrek voor een optimale bescherming.

Andere belangrijke aandachtspunten voor Kenia

De staat van de gezondheidszorg, hygiëne en riolering in Kenia is in vergelijking met Nederland zeer gebrekkig. Hierdoor bestaan er in het land ook meer gezondheidsrisico’s voor reizigers. Deze kunnen beperkt worden door goed voorbereid op reis te gaan.

In het hele land komt malaria voor, dat via een muggenbeet overgedragen kan worden. Draag zoveel mogelijk bedekkende kleding, slaap onder een klamboe en gebruikt een insectwerende spray met BEET om muggenbeten te voorkomen. In de meeste gevallen is het verstandig om malariamedicijnen in te nemen gedurende je verblijf in Kenia. Bespreek dit met een expert van Stadskliniek.

Naast malaria, kunnen muggen ook dengue (knokkelkoorts) dragen, wat een vrij heftige ziekte is. Knokkelkoorts is herkenbaar aan een plotseling hoge koorts, spierpijn en uitslag op de huid. Raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Schistosomiasis is een ziekte die veroorzaakt wordt door kleine larven in stilstaand, zoet water. Schistosomiasis kan vrij lastig zijn om te herkennen, maar zorgt vaak in eerste instantie voor huidafwijkingen, diarree, algehele malaise en hoesten. Vermijd zoveel mogelijk stilstaand water in Kenia.

Net als in veel andere landen, is het risico op reizigersdiarree en voedselvergiftiging vrij hoog in Kenia. Ga je vlees of vis eten, wees er dan zeker van dat dit goed en bovendien recentelijk doorbakken is. Voedsel van markten vormt een groter risico. Gebruik ORS om te hydrateren bij diarree en wanneer er een medische of praktische noodzaak is ook loperamide om diarree tegen te gaan.

Is het mogelijk om enige tijd op één plek te blijven en is er geen medische noodzaak, dan is het beter om loperamide niet te nemen. Diarree heeft als functie het uitspoelen van ziektemakers, waarbij loperamide dit kan vertragen.

Leidingwater in Kenia is niet veilig om te drinken. Leidingwater kan gebruikt worden om te douchen en de tanden te poetsen, maar koop water in flessen om te drinken.

In Kenia komen soa’s, waaronder HIV, vaker voor dan in Nederland en de rest van de westerse wereld. Voorkom soa’s met een condoom.