Inentingen Gambia

Reisvaccinaties Gambia

Ga je binnenkort voor een vakantie of zakenreis naar Gambia, dan is het verstandig om de juiste vaccinaties te halen vooraf. In Gambia loop je het risico op enkele ziektes die voorkomen kunnen worden met inentingen.

Je kunt de benodigde reisvaccinaties voor Gambia halen bij Stadskliniek.

Gambia: welke inentingen zijn verplicht?

Voor een bezoek aan Gambia is een vaccinatie tegen gele koorts verplicht.

Kom je Gambia via het land binnen, dan moet je ook beschikken over een cholerastempel.

Gambia: welke vaccinaties worden aanbevolen?

Voor een bezoek aan Gambia worden de volgende vaccinaties aanbevolen: DTP, hepatitis A en BMR.

De BMR vaccinatie is voor de meeste Nederlanders niet nodig, omdat kinderen deze vaccinatie in Nederland krijgen.

Gambia: welke vaccinaties worden aanbevolen bij langer verblijf?

Verblijf je langer dan drie maanden in Gambia, dan worden ook de volgende inentingen aanbevolen: rabiës, hepatitis B en soms tuberculose. Of de vaccinatie tegen tuberculose aanbevolen wordt hangt af van de aard van je bezoek. Meningitis wordt bij een verblijf langer dan zes weken al aanbevolen, maar de noodzaak hangt ook hier af van de aard van je bezoek.

Soms worden de vaccinaties ook bij een korter verblijf aanbevolen. Bespreek met een expert van Stadskliniek je reis voor een advies op maat.

Over de inentingen voor Gambia

In Gambia heerst een tropisch savanneklimaat. Daarnaast is de standaard van gezondheidszorg en hygiëne aanzienlijk lager dan in Nederland. Door deze factoren komen in het land ziektes voor die we in Nederland niet of nauwelijks (meer) kennen. Met vaccinaties kan een aantal ziektes voorkomen worden.

Gele koorts is een ernstige infectieziekte die bloedingen, geelzucht en koorts veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen door een specifieke muggensoort, die voorkomt in Afrika en delen van Zuid-Amerika. De ziekte is niet van mens op mens overdraagbaar. Gele koorts komt ook in Gambia voor. Haal de inenting tenminste tien dagen voor vertrek.

DTP staat voor difterie, tetanus en polio. Deze drie ziektes komen nauwelijks voor in Nederland dankzij preventieve vaccinaties, maar kan in het buitenland wel worden opgelopen, waaronder in Gambia.

De inenting tegen hepatitis A wordt aanbevolen voor een bezoek aan Gambia. Haal de inenting tegen hepatitis A bij voorkeur twee weken voor vertrek tot de dag voor vertrek. Herhaalvaccinaties zorgen voor langere bescherming.

BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Sinds 1976 worden kinderen bij een leeftijd van 18 maanden en 9 jaar gevaccineerd tegen deze ziektes. Ben je voor 1976 geboren, dan wordt een BMR-vaccinatie aanbevolen voor een bezoek aan Gambia. Met name mensen die geboren zijn in de jaren 1965-1975 wordt aangeraden dit te doen, omdat zij minder in aanraking zijn gekomen met de ziektes dan mensen die hiervoor zijn geboren en de kans op resistentie dus lager is.

Tuberculose (TBC) is een infectieziekte veroorzaakt door een bacterie, die zich meestal in de longen nestelt. TBC komt niet of nauwelijks voor in Nederland, maar nog wel in Gambia. Afhankelijk van de verblijfsduur, verblijfplaats en aard van het bezoek aan Gambia, kan een TBC-vaccinatie (ook wel BCG-vaccinatie genoemd) aanbevolen zijn. Bespreek dit met een expert van Stadskliniek. Haal de tuberculose-inenting bij voorkeur zes weken voor vertrek.

Hoewel het risico op besmetting kleiner is voor hepatitis B dan het gerelateerde hepatitis A, wordt de vaccinatie bij een lang verblijf in Gambia en sommige bijzondere situaties aanbevolen. Haal de eerste twee vaccinaties bij voorkeur vier tot zes weken voor vertrek. Voor de volledige serie (langdurige bescherming) moet zeven maanden gestart worden met vaccineren.

Rabiës, ook wel bekend als hondsdolheid, is een ernstige ziekte die overgedragen kan worden bij een beet, lik of krab van een dier dat de ziekte draagt. Onder meer honden, apen en vleermuizen kunnen het rabiësvirus dragen. Omdat er in Gambia straathonden lopen die rabiës kunnen dragen, kan een vaccinaties verstandig zijn.

Andere belangrijke aandachtspunten voor Gambia

Net als in veel andere landen, kan je ook in Gambia reizigersdiarree oplopen, meestal door verontreinigd voedsel te nuttigen. Let altijd goed op de wijze van bereiding en kies voor eten dat goed gekookt of gebakken is.

Krijg je te maken met reizigersdiarree, dan is het erg belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. In combinatie met het warme klimaat kan uitdroging snel optreden. Drink voldoende water en gebruik ORS om uitdroging te voorkomen.

Loperamide is een diarreeremmer die gebruikt kan worden. Houd er wel rekening mee dat diarree als gevolg van een voedselvergiftiging als functie heeft om de ziektemaker uit het lichaam te verwijderen. Tenzij er grotere gezondheidsrisico’s zijn of praktische redenen, is het beter om bij een voedselvergiftiging geen loperamide te gebruiken.

In het hele land komt malaria voor. Het wordt dan ook aangeraden om malariapillen te slikken tijdens je verblijf. Bovendien kunnen muggen ook chikungunya, dengue (knokkelkoorts) en het zikavirus overbrengen.

Bescherm jezelf met mugwerende middelen die DEET bevatten. Draag daarnaast zoveel mogelijk bedekkende kleding en slaap onder een klamboe. De muggen zijn vooral in de ochtend en later op de middag actief.

In stilstaand zoet water komen wormen voor, waarvan de larven de huid kunnen binnendringen. Dit leidt tot schistosomiasis, een vervelende aandoening die leidt tot onder meer koorts, een huiduitslag, rugpijn en soms zelfs verlammingsverschijnselen. Hoewel een vaccin niet beschikbaar is, kan de aandoening wel goed behandeld worden. Vermijd zoveel mogelijk stilstaand water om besmetting te voorkomen.

Het leidingwater in Gambia is niet veilig om te drinken. Koop drinkwater altijd in flessen in winkels om ziekte te voorkomen. Verwijder ijsblokjes uit drinken in restaurants en andere eetgelegenheden: soms wordt hiervoor leidingwater gebruikt dat je alsnog ziek kan maken.