Inentingen Filipijnen

Reisvaccinaties Filipijnen

Ga je binnenkort op vakantie naar de Filipijnen, dan is het verstandig om de juiste reisvaccinaties te halen. Op de Filipijnen komen ziektes voor die we in Nederland niet of nauwelijks kennen. In veel gevallen is het mogelijk om vaccinaties te halen die bescherming bieden tegen deze ziektes.

Je kunt de benodigde reisvaccinaties voor Filipijnen halen bij Stadskliniek.

Filipijnen: welke inentingen zijn verplicht?

Vlieg je naar de Filipijnen en ben je in de afgelopen zeven dag in een land geweest waar gele koorts heerst, dan is een vaccinatie tegen deze ziekte verplicht. Ook een lange overstap in een land waar gele koorts heerst betekent dat een vaccinatie verplicht is.

Filipijnen: welke vaccinaties worden aanbevolen?

De volgende vaccinaties worden aanbevolen bij een verblijf op de Filipijnen: DTP, hepatitis A en in sommige gevallen BMR.

De BMR vaccinatie is voor de meeste Nederlanders niet nodig, omdat kinderen deze vaccinatie in Nederland krijgen.

Filipijnen: welke vaccinaties worden aanbevolen bij langer verblijf?

Verblijf je langer dan drie maanden op de Filipijnen, dan worden ook de volgende vaccinaties aanbevolen: hepatitis B, buiktyfus, rabiës en in sommige gevallen tuberculose. In enkele gevallen wordt ook een vaccinatie tegen Japanse encefalitis aanbevolen.

Ook bij een korter verblijf worden de genoemde vaccinaties soms aanbevolen. Bespreek de reis en de aard van je reis met een expert van Stadskliniek voor een advies op maat.

Over de inentingen voor de Filipijnen

Hoewel er op de Filipijnen diverse gezondheidsrisico’s bestaan door ziektes die we in Nederland niet of nauwelijks kennen, is in veel gevallen vaccinatie mogelijk. Het is afhankelijk van de reis welke inentingen gehaald moeten worden. De experts van Stadskliniek kunnen hierin adviseren.

Gele koorts is een ernstige infectieziekte die bloedingen, geelzucht en koorts veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen door een specifieke muggensoort, die voorkomt in Afrika en delen van Midden- en Zuid-Amerika. De ziekte is niet van mens op mens overdraagbaar.

De Filipijnen is één van de landen waar gele koorts voorkomt.

DTP staat voor difterie, tetanus en polio. Deze drie ziektes komen nauwelijks voor in Nederland dankzij preventieve vaccinaties, maar kan in het buitenland wel worden opgelopen, waaronder op de Filipijnen.

Ben je na 1950 geboren, dan is één inenting voldoende om tien jaar beschermd te zijn tegen de drie ziektes. Ben je voor 1950 geboren, dan moet er drie keer gevaccineerd worden voor optimale bescherming.

De inenting tegen hepatitis A wordt aanbevolen voor een bezoek aan de Filipijnen. Met één prik ben je voor in elk geval een jaar beschermd tegen het virus. Bij twee prikken is dit maar liefst dertig jaar. Let op: tussen de twee prikken moet minimaal zes maanden zitten. Het is mogelijk om tegelijkertijd tegen hepatitis A en B gevaccineerd te worden.

Hoewel het risico op besmetting kleiner is voor hepatitis B dan het gerelateerde hepatitis A, wordt de vaccinatie bij een lang verblijf op de Filipijnen en sommige bijzondere situaties aanbevolen.

Rabiës, ook wel bekend als hondsdolheid, is een ernstige ziekte die overgedragen kan worden bij een beet, lik of krab van een dier dat de ziekte draagt. Onder meer honden, apen en vleermuizen kunnen het rabiësvirus dragen. Omdat er op de Filipijnen straathonden lopen die rabiës kunnen dragen, kan een vaccinaties verstandig zijn.

De vaccinatie voor rabiës bestaat uit twee prikken. Let op: zelfs met een rabiësvaccinatie moet je behandeld worden na contact met een besmet dier.

BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Sinds 1976 worden kinderen bij een leeftijd van 18 maanden en 9 jaar gevaccineerd tegen deze ziektes. Ben je voor 1976 geboren, dan wordt een BMR vaccinatie aanbevolen voor een bezoek aan de Filipijnen. Met name mensen die geboren zijn in de jaren 1965-1975 wordt aangeraden dit te doen, omdat zij minder in aanraking zijn gekomen met de ziektes dan mensen die hiervoor zijn geboren en de kans op resistentie dus lager is.

Japanse encefalitis

Japanse encefalitis is een infectieziekte die wordt overgedragen door muggen om oost-Azië, waaronder de Filipijnen. Omdat het virus leeft in varkens en kippen, bestaat er normaal gesproken alleen een risico bij een verblijf in landelijk gebied.

De inenting tegen Japanse encefalitis bestaat uit twee twee prikken. Bespreek met de experts van Stadskliniek of de vaccinatie voor jou belangrijk is.

Andere belangrijke aandachtspunten voor de Filipijnen

Op de Filipijnen is de standaard voor zowel de hygiëne als de gezondheidszorg niet vergelijkbaar met die van Nederland. In combinatie met het warme klimaat, loop je op de Filipijnen een groter risico op reizigersdiarree.

Dit wordt meestal veroorzaakt door voedsel dat bedorven is of besmet met ziektemakers. Vermijd eten dat al lange tijd in de zon heeft gelegen of vlees dat niet goed doorbakken is.

Reizigersdiarree kan geremd worden met loperamide. Houd er echter rekening mee dat dit niet altijd wordt aanbevolen om te nemen. Door de diarree verdwijnen ziektemakers snel uit het lichaam. Loperamide kan op deze manier de voedselvergiftiging langer laten duren.

Wanneer uitdroging dreigt, kan ORS helpen om weer te hydrateren.

Op een groot deel van de eilandengroep komt malaria voor. Onder meer op het noordelijke Benguet en het zuidelijke Mindanoa is het doorgaans nodig om malariatabletten te nemen. Bespreek met een expert van Stadskliniek de route om te kunnen bepalen of en hoeveel medicatie er moet gebruikt.

Naast malaria, kunnen muggen op de Filipijnen ook dengue (knokkelkoorts), chikungunya en het zikavirus overbrengen. Hoewel deze ziektes over het algemeen goed behandelbaar zijn, is het belangrijk om symptomen snel te herkennen. Hoe eerder de behandeling gestart wordt, hoe minder zwaar de klachten kunnen worden. Raadpleeg bij twijfel een arts.

Een ander risico op de Filipijnen is schistosomiasis, ook wel bekend als bilharzia. Deze ziekte wordt veroorzaakt door kleine wormpjes die in zoet water de huid kunnen doorboren, om zich vervolgens te vestigen in de maag of darmen. Het risico is met name groot in stilstaand water, maar ook in (snel) stromend water is dit mogelijk.

Leidingwater op de Filipijnen is niet veilig om te drinken. Tandenpoetsen (niet doorslikken) en douchen is wel mogelijk. Koop drinkwater in flessen om geen risico op besmetting met verontreinigd water te lopen.