Update: Geopend en extra hygiënische maatregelen. Klik voor meer info

Inentingen Colombia

Reisvaccinaties Colombia

Ga je binnenkort op vakantie naar Colombia, of moet je voor een zakenreis naar Bogota, dan is een goede voorbereiding van belang. In Colombia loop je het risico op enkele ziektes die in Nederland niet voorkomen. Met de juiste reisvaccinaties kun je hiertegen beschermd worden.

Je kunt de benodigde reisvaccinaties voor Colombia halen bij Stadskliniek.

Colombia: welke inentingen zijn verplicht?

Er worden voor een bezoek aan Colombia geen inentingen verplicht gesteld door de overheid. Wel zijn er enkele vaccinaties die sterk worden aanbevolen bij een verblijf in het land.

Colombia: welke vaccinaties worden aanbevolen?

Voor een bezoek aan Colombia worden de volgende vaccinaties aanbevolen: DTP, gele koorts en hepatitis A. Houd er bovendien rekening mee dat de vaccinatie tegen gele koorts verplicht kan worden door omringende landen wanneer je vanuit Colombia doorreist.

Colombia: welke vaccinaties worden aanbevolen bij langer verblijf?

Verblijf je langer dan drie maanden in Colombia, dan worden ook de volgende inentingen aanbevolen: hepatitis B en rabiës.

Let op: de rabiës-vaccinatie biedt geen volledige bescherming tegen de ziekte. Lees hieronder meer over dit vaccin.

Soms worden deze vaccinaties ook bij een korter verblijf aanbevolen. Bespreek met een expert van Stadskliniek je reis voor een advies op maat.

Over de inentingen voor Colombia

In Colombia komen door het klimaat en een minder goede gezondheidszorg ziektes voor waartegen je als Nederland beschermd moet worden. Tegen veel ziektes kun je gevaccineerd worden.

Gele koorts is een ernstige infectieziekte die bloedingen, geelzucht en koorts veroorzaakt. De ziekte wordt overgedragen door een specifieke muggensoort, die voorkomt in Afrika en delen van Zuid-Amerika. De ziekte is niet van mens op mens overdraagbaar.

Colombia is één van de landen waar gele koorts voorkomt.

DTP staat voor difterie, tetanus en polio. Deze drie ziektes komen nauwelijks voor in Nederland dankzij preventieve vaccinaties, maar kan in het buitenland wel worden opgelopen, waaronder in Colombia.

De inenting tegen hepatitis A wordt aanbevolen voor een bezoek aan Colombia. Haal de inenting tegen hepatitis A bij voorkeur twee weken voor vertrek tot de dag voor vertrek. Herhaalvaccinaties zorgen voor langere bescherming.

Hoewel het risico op besmetting kleiner is voor hepatitis B dan het gerelateerde hepatitis A, wordt de vaccinatie bij een lang verblijf in Colombia en sommige bijzondere situaties aanbevolen. Haal de eerste twee vaccinaties bij voorkeur vier tot zes weken voor vertrek. Voor de volledige serie (langdurige bescherming) moet zeven maanden gestart worden met vaccineren.

Rabiës, ook wel bekend als hondsdolheid, is een ernstige ziekte die overgedragen kan worden bij een beet, lik of krab van een dier dat de ziekte draagt. Onder meer honden, apen en vleermuizen kunnen het rabiësvirus dragen. Omdat er in Colombia straathonden lopen die rabiës kunnen dragen, kan een vaccinaties verstandig zijn.

Andere belangrijke aandachtspunten voor Colombia

Net als in de meeste andere landen, loop je ook in Colombia een verhoogd risico op reizigersdiarree. Dit wordt meestal veroorzaakt door voedsel dat bedorven is. Vanwege het warme klimaat, maar ook een minder hoge standaard voor hygiëne gebeurt dit sneller dan in Nederland.

Je kunt reizigersdiarree tegengaan met loperamide en uitdroging voorkomen met ORS. Let op: loperamide remt de diarree, maar wordt vaak niet aanbevolen. Diarree is een mechanisme om de ziektemaker te elimineren uit het lichaam.

In sommige gebieden van Colombia komt malaria voor, dat door muggen kan worden overgebracht. Rond de kust, in de steden Medellín en Bogota en een kleine strook in het centrum van het land komt de ziekte niet voor. Bespreek met een expert van Stadskliniek je reis om te weten of je malariamedicatie moet nemen tijdens je verblijf.

Naast malaria, kunnen muggen in Colombia ook chikungunya, dengue (knokkelkoorts) en het zikavirus overbrengen. Deze ziektes zijn doorgaans goed behandelbaar, maar vroege herkenning is hiervoor belangrijk. Neem bij twijfel contact op met een arts.

Voorkom muggenbeten door DEET te gebruiken, bedekkende kleding te dragen en te slapen onder een klamboe. De meeste muggensoorten zijn met name in de (vroege) avond actief.

Het leidingwater in Colombia is niet veilig voor consumptie, maar kan wel gebruikt worden om de tanden te poetsen (niet doorslikken) en te douchen. Koop fleswater in winkels om te drinken.

In de grotere steden wordt leidingwater vaak wel gedronken door de lokale bevolking, maar voor reizigers wordt dit afgeraden.